Bieganie – dieta. Jeśli chcesz zacząć biegać, zacznij jeść kasze.

Na początku przygody w bieganiem nie musisz drastycznie zmieniać diety, jeśli do tej pory rozsądnie się odżywiałaś/eś. Jeśli natomiast zaczynasz biegać, bo potrzebujesz schudnąć – może to oznaczać, że coś jest nie tak z Twoją dietą. Samo bieganie może wtedy nie wystarczyć. Przyjrzyj się ile kalorii zjadasz, a ile spalasz. Zacznij biegać, ale nie zaczynaj więcej jeść, bo wtedy trudniej Ci będzie schudnąć. Przeczytaj więcej o deficycie kalorycznym. Ja niestety jestem strasznym łasuchem. Często powtarzam, że biegam właśnie dlatego, żeby móc jeść słodycze. Boję się myśleć, jak bym wyglądała, gdybym nie biegała ;))))


Jeśli chcesz zacząć biegać, jest to też dobra okazja, żeby wprowadzić parę dobrych nawyków w obszarze jedzenia. Mam dla Ciebie kilka drobnych porad, dzisiaj zachęcam do odkrycia dwóch kasz.


Dobra podstawa

Dietetycy tłumaczą, że kasza jest fundamentem zdrowej, zbilansowanej diety i powinno się ją często spożywać. Kasze nie są w Polsce bardzo popularne, ale zyskują na znaczeniu. Badania z 2013 roku wskazywały, że tylko 9 procent Polaków w wieku powyżej 15 lat jadło kaszę kilka razy w tygodniu, a 1/4 badanych spożywała ją raz w tygodniu. W moim dzieciństwie też królowały ziemniaki, w naszym obecnym domu jemy bardzo dużo makaronów i dopiero całkiem niedawno mój mąż wprowadził do domowego menu kasze.


U nas na stole pojawiają się najczęściej 2 kasze:

- Kasza gryczana niepalona (palonej nie znoszę)

- Kasza jaglana

Obie nie zawierają glutenu i są kopalnią minerałów.


Kasza gryczana

Kasza gryczana jest przebogata w magnez. 100 g kaszy zaspokaja aż 55% dziennego zapotrzebowania na magnez. A magnez, wiadomo, jest biegaczom bardzo potrzebny, zapobiega skurczom.


Przez wiele lat nie jadłam kaszy gryczanej, ponieważ od dzieciństwa mdliło mnie na sam zapach kaszy gryczanej palonej. O smaku nie wspomnę. Dopiero kilka lat temu dowiedziałam się o kaszy gryczanej NIEPALONEJ i to było dla mnie prawdziwe wybawienie. Gdy zaczęłam jeść więcej kaszy gryczanej, nawet moja fryzjerka pytała, co wspaniałego stosuję, że mam mocniejsze włosy. ;)))


Kasza jaglana

Kasza jaglana zawiera mnóstwo składników mineralnych. Posiada witaminy z grupy B, ale też potas, żelazo, magnez, fosfor, miedź. Działa antywirusowo i neutralizuje kwasy żołądkowe. Jest lekkostrawna, a dodatkowo nie zawiera glutenu, dlatego spokojnie mogą ją jeść ci, którzy są uczuleni. Jedz kaszę jaglaną, jeśli masz kaszel lub katar, bo pomaga usuwać nadmiar śluzu z organizmu.


Gotuj klasycznie

Nie gotuj kaszy w woreczkach! Aż boję się myśleć, co wydziela się z folii gotowanej przez kilkanaście minut!!! Często kupuję kaszę w woreczkach, ale wysypuję ją i gotuję klasycznie w wodzie w proporcji 1,5:1, czyli 1,5 szklanki wody na 1 szklankę kaszy. Kaszę jaglaną trzeba najpierw porządnie przepłukać gorącą wodą, kaszę gryczaną też płuczę, ale już nie tak solidnie. Wrzucam kaszę do gotującej się, osolonej wody. Zakrywam przykrywką i ustawiam najmniejszy ogień. Gotuję kilkanaście minut – do miękkości. Pilnuj, żeby się nie przypaliła, może trzeba będzie dolać trochę wody w trakcie gotowania.


Zdrowa uczta

U nas w domu najbardziej ulubiona forma to kasza (jaglana lub gryczana niepalona) z masłem orzechowym (bez soli i cukru), z orzechami włoskimi (kolejne źródło magnezu) i z bananami. Można dodać dla smaku jeszcze inne owoce lub, zimą, dżem. Wtedy to już jest prawdziwa uczta. Nawet nasze domowe nastolatki potrafią się skusić na takie danie. Warto też dorzucić orzechy włoskie – to kolejne bogate źródło magnezu.


Umiar

Pamiętaj jednak, że z niczym nie można przesadzać. Nie zacznij od teraz codziennie jeść jaglanki czy kaszy gryczanej. Żadna przesada nie jest dobra. Po prostu włącz te kasze do swojej diety, ale nie jedz ich codziennie. Szczególnie, jeśli masz stwierdzone problemy zdrowotne (np. insulinooporność czy problemy z tarczycą). Wtedy lepiej skonsultuj się z lekarzem.


Spodobał Ci się artykuł? Chcesz więcej poczytać na tematy związane z początkami biegania? Zapisz się do newslettera na dole strony. Wiele praktycznych porad dla biegaczy znajdziesz w poradniku marzysz.biegnij.


Napisz do mnie, co Cię najbardziej interesuje, o czym chciał(a)byś poczytać na blogu: kasia@marzyszbiegnij.pl