Jak biegać jesienią – 10 porad

W czym biegać jesienią? Jak ubrać się na bieganie jesienią i na co się przygotować? Jak zacząc biegać jesienią? Bo odczucia biegowe jesienią są inne od tych letnich.

A jeśli jeszcze nie biegasz, to zacznij od tego artykułu: Jak zacząć biegać?

Poniżej lista 10 rzeczy, które odróżniają bieganie latem od biegania jesienią. Jako początkujący biegacz musisz się na to przygotować.

1. Jest zimno, gdy wychodzisz na bieganie.

To jest ogromna różnica w porównaniu do lata i wielu początkujących biegaczy popełnia tu błąd. Nie ubieraj się za ciepło, nawet jeśli w pierwszych minutach po wyjściu na bieganie jest Ci trochę zimno. Jest prosta zasada ubierania się na bieg, która mówi, żeby na bieganie ubrać się tak, jak ubralibyśmy się na spacer, gdyby było o 10 stopni więcej.

2. Długie spodnie do biegania.

Czas powoli wskakiwać w długie spodnie. Choć nogi podczas biegania marzną najmniej, to w chłodne dni warto założyć spodnie. Szczególnie paniom rekomenduję zadbać o pęcherz i żeby Cię nie przewiało. Jesienią biegam albo w cienkich spodniach do biegania albo w długich cienkich legginsach.

3. Czapka do biegania.

Chroń zatoki i uszy przed zmarznięciem. A tak naprawdę jesienią lepsza od czapki jest bufka lub opaska. Kojarzysz, że najwięcej ciepła traci się przez głowę? Podczas biegania głowa się bardzo poci. Jesienią w chłodne dni (jeśli nie pada) warto zadbać o to, by zatoki i uszy były przykryte, ale głowa u góry odsłonięta. Nie lekceważ tego, szczególnie już w listopadzie czy grudniu. Idealnie sprawdza się w tej sytuacji bufka lub cienka opaska.

4. Kurtka do biegania.

Cienka, techniczna, oddychająca. Moja ulubiona kurtka do biegania ma przód grubszy, a z tyłu siateczkę. To idealne rozwiązanie, bo chłód przechwytywany jest przez przód kurtki, a z tyłu się nie pocę jakoś strasznie. Kurtka na bieganie jest ważna szczególnie, gdy wieje wiatr lub pada.

5. Buty do biegania.

Wiem, że nie każdy, zwłaszcza początkujący biegacz, może sobie pozwolić na to, by mieć osobną parę butów do biegania jesienią i zimą, ale jeśli to jest możliwe, to warto zainwestować. Takie buty powinny mieć grubszą cholewkę i porządniejszą podeszwę, dzięki której nie będziesz się ślizgać na błocie czy śniegu. A przynajmniej nie tak bardzo.

6. Bądź ostrożna/y + czołówka do biegania.

Jesienią coraz częściej na bieganiu łapie nas zmrok, robi się ciemno. Biegaj po znanych oświetlonych trasach, a jeśli to niemożliwe, to biegaj z czołówką i bądź mega-ostrożna/y. Latarka-czołówka to niezbędna rzecz na jesienne i zimowe bieganie, jeśli biegasz wieczorem czy po południu.

7. Bądź widoczna/y.

Jeśli biegasz w pobliżu ulic, to upewnij się, że kierowca zauważy Cię z daleka. Większość ubrań i niektóre buty do biegania mają elementy odblaskowe, ale jeśli nie – to zorganizuj sobie jakiś odblask. Na przykład takie cudo.

8. Biegaj dłużej, ale rzadziej.

Jesienią nie zawsze da się biegać. Czasem leje, innego dnia wyjdziesz tak późno z pracy, że już nie zdążysz. Nie zamęczaj się. Jak pogoda jest gorsza lub zrobi się ciemno – to idź pomaszerować. Zaplanuj wtedy bieganie w dzień wolny i wyjdź na dłużej, jeśli to możliwe. Biegaj wolniej, ale dłużej. To też świetny trening i znakomity sposób na spalanie tłuszczu. Oraz sposób na podniesienie odporności.

9. Jedz rozgrzewające posiłki.

Włącz do swojej diety zdrowe rozgrzewające produkty, na przykład kasze. Kasze w ogóle są świetne dla biegaczy – sprawdź jakie i dlaczego polecam. Poza tym czosnek, cebula, por, kleisty ryż, orzechy, masło, wołowina. Więcej produktów znajdziesz na przykład tutaj.

10. Przygotowuj się powoli na zimę.

Zima jest jeszcze bardziej wymagająca dla biegaczy, niż jesień, warto się więc już zacząć przygotowywać. Przeczytaj więcej o bieganiu zimą: w czym i jak biegać zimą oraz 4 zasady biegania zimą dla początkujących biegaczy. Sprawdź też na co uważać zimą podczas biegania.

Piszę ten tekst, gdy za oknem jest zielono i świeci słońce. Pierwsze dni jesieni nie przypominają w żaden sposób ostatnich dni jesieni, tych w grudniu ;)) Ale my, biegacze, już dziś musimy się na to przygotować.

Więcej porad biegowych znajdziesz w notatniku marzysz.biegnij.

A jeśli jeszcze zastanawiasz się, co daje bieganie i czy warto zacząć biegać, to zapraszam do tego artykułu.