Małe sukcesy

Masz cel. Jesteś bardzo zmotywowana/y. Działasz.


Ale nie widzisz postępów. Wszystko idzie zbyt wolno. Cel wydaje się tak bardzo daleko.

Co zrobić, żeby nie stracić motywacji w drodze do celu?

Wynagradzaj się za małe sukcesy.

Świętuj, bo wtedy twój mózg zrozumie, że jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia dużego celu. Jesteś przecież zwycięzcą za każdym razem, gdy choć o krok zbliżysz się do celu. Świętowanie i nagradzanie się uwalnia substancje chemiczne, które dają nam poczucie dumy, dobre samopoczucie i szczęście → i sprawiają, że chcemy iść dalej do następnego osiągnięcia.

Jak to robić?

1. Zmień perspektywę

Jeśli bardzo koncentrujesz się na celu końcowym, może się on wydawać zbyt odległy. Spróbuj pomyśleć o tym nie jak o wspinaniu się na wielką górę, ale jak o wejściu na nią z kilkoma przyjemnymi postojami (nagrodami), na których możesz się zatrzymać i zrelaksować.

2. „Podziel słonia na kawałki”

Jeśli masz przed sobą duży cel, to nie osiągniesz do z dnia na dzień. Nawet może trzeba będzie czekać rok albo więcej. Po drodze może Ci zabraknąć motywacji. Dlatego podziel zadanie na mniejsze podzadania. Przeczytaj więcej o tym, jak podzielić słonia na kawałki.

3. Drobne nagrody w trakcie lub po

Zastanów się, co lubisz i rób to za każdym razem, gdy wykonasz ten krok (albo w trakcie - np. ulubiona kawa podczas codziennej lekcji hiszpańskiego). Nagrodą/ motywacją może być cokolwiek, od zafundowania sobie ulubionej kawy, ciastka, aż po wyjście gdzieś. Jeśli jest coś, na co czekamy, to trenujemy swój mózg do tworzenia motywacji.

4. Codzienne nawyki

Może Ci się wydawać, że drobna codzienna rzecz nie ma znaczenia. Tymczasem jest ona kluczowa! Jeśli na przykład chcesz nauczyć się nowego języka, to możesz postanowić sobie, że codziennie przerobisz 1 lekcję dostępnego kursu. Jedna lekcja to może nie jest dużo, ale powtarzana codziennie spowoduje, że w końcu nauczysz się języka.

5. Celebruj nie tylko rezultaty, lecz działania

W drodze do dużego celu idzie nam raz lepiej, raz gorzej. Jeśli się odchudzamy, to waga niekoniecznie cały czas nam spada. Ale jeśli zrobiłaś/eś coś w kierunku swojego celu – to też jest ważne.

6. Codziennie rób inwentaryzację swoich sukcesów

Spędź codziennie wieczorem kilka minut na przypomnieniu sobie dzisiejszych sukcesów. Możesz je sobie zapisać. To nawet niewielkie poczucie dumy sprawi, że poczujesz się dużo lepiej.

7. Wyznacz też większą nagrodę

Prawdopodobnie stać Cię już teraz na zakup czegoś atrakcyjnego np. nowych butów do biegania – ale powstrzymaj się. Zrób to dopiero po wykonaniu konkretnego postępu w drodze do swojego celu.

8. Nie wywieraj na sobie presji.

Nie daj się zwariować. Nie wywieraj na sobie zbyt dużej presji, bo to też nie pomoże Ci w osiągnięciu celu. Bądź dla siebie wymagająca/y, ale bądź dobra/y.


Pamiętaj, że warto się nagradzać nawet za małe sukcesy.